MUI NE

Nu har vi kommit fram till vårat mål, bara efter 54 timmars bussfärd hehe:). Mui ne är jätte fint med massvis av aktiviteter, mysiga resturanger och en milslång strand. Vi kom fram idag runt halv tre tiden och gick på jakt efter hotell. (En not till oss själva) runt högdtider , boka innan!. Men vi fick tag i ett till slut, ett fint och dom hade inte pressat upp priserna nu kring nyår heller så det var perfekt. Idag har det varit mulet men varmt!. Hoppas på sol imorgon annars kommer det nog snart. Imorgon ska Johan (kanske Malin) Kite surfa!. När vi gick på stranden idag var det mängder av folk som gjorde just detta så vi blev lite sugna.

Nu har vi varit och ätit god mat och shoppat lite. Malin kostade på sig en riktigt fin manikyr för 20 kr.

Går inte lägga upp nedrans bilder... men det kommer!

peace

ALDRIG MER LOKALBUSS - VIETNAMN, HUE

Hej!

Nu har vi äääääääntligen kommit fram till Vietnamn efter 27 timmar av bussande.
Vi satte oss i första fortskaffningsmedlet klockan 11 igår morse, detta var en båt över till fastlandet bara ett par minuters färd. Sedan kommer vi till en buss, sån där halv stor buss för lite mindre sträckor. Baggage utrymmet är dock redan fyllt av någonting annat. Så när väl alla har satt sig i bussen, så fylls mittgången av väskor... Ingen större fara mest lite roligt tänkte vi. 3 timmar senare är vi framme i Pakse vartifrån vi ska ta den långa 12 timmars resan över till Vietnam. Till våran försträckelse får vi se bussen, en gammal skrutti skitäcklig vidrig buss. Det är en fullstor buss, dock finns det bara 10 säten. Resten av bussen är fylld med stora säckar av ris/vete eller liknande som fyller bussen med sin icke så ljuvliga doft!
Nåväl tänkte vi, det blir väl mysigt när det inte är så mycket folk... men ack så fel vi hade.
När bussen rullade iväg var det vi och två trevliga spanskar... och 16 Laomeser.
Laomeserna hade ju en tydlig majoritet så vi hade inte mycket att säga till om när dom spelade upp laoteater på tvn heeela natten, högsta volym såklart!. Efter 16 timmar i denna buss blev vi placerade i en minivan. Fortfarande med spanskarna som delade resan hela vägen med oss vilket var skönt. I denna van sitter två damer med nått jätte stort paket eller liknande runt sig. Malin tar klämmer lite i smyg och frågar en kille what is that?. Han visar med tecken mot munnen att det är ciggaretter. Vipps så är det sjukaste någonsin igång, vi sitter mitt i en smuggelbil. De hade omsydda stora skjortor, med stora fickor så det fick på sig 10 limpor per skjorta, och vissa hade upp till 4 skjortor på sig. Det planeras högljutt och folk hoppar av och på med ciggen innan och efter tullar. Av och på mopeder och in i vanen igen. Vi sitter mest och tycker det är sjukt och fattar snabbt att i genomsökningen i tullarna är det jätte bra att ha med turister. Efter 6 timmar i smuggelhärva skulle vi byta till en annan buss (vi som egentligen inte skulle behöva byta buss en enda gång?). Vi väntande en och en halv timme på att bussen skulle fyllas, vilket är rimligt så det tog vi med ro. Men när en buss för tolv börjar plocka upp folk så man på slutet är 21 blir man lite smått orolig om siffran ska stiga till 30.

Men vad kan bli värre nu? Inget farligt mer än att det spöregnar i Hue och vi säkert blev sönderblåsta på en ännu en fantastisk bussresa på bara 20 timmar till ner till mui ne stranden i södra Vietnamn.
Men vad gör det om hundra år:)

Annars hade vi det super på four thousand island. Juldagen var det bra fest men ett riktigt gott gäng engelsmän och svenskar. Vi hamnade först på en bar där vi åt gott och drack ett par Beerlao. Sen vidare till en stackars resturang som blivit överflödig med männinskor som dansade så golvet blev som en stuttsmatta. På vägen hem till våran mysiga bungalow som låg på andra sidan ön (vi var på Don Det) ser vi nått konstigt i vägen.. Det finns inga lampor tända men vi har en liten ficklampa och när vi är riktigt nära ser vi att världens äckligaste ko står mitt i vägen och bara ser skit läbbig ut. (se bild).

Imorgon åker vi klockan halv två ner mot Mui ne, efter denna resan ska vi boka lyxflyg för nu pallar vi inte mer buss! Vi tänkte tas tåg med vi har hört att dom ska vara riktigt dåliga, tydligen en skräckupplevesle.

En gris på Dondet!

Vi gick o gick innan vi hitta vart vi ville bo!

Här blev det, utsikten från våra hängmattor!

Sedan hittade vi en mysig resturang lagom till solnedgången!

Vi var och kollade på vattenfall på ön intill!

Cyklade runt och kikade in lite andra ställen också :)

Malin lindar in Johan som var sjuk! Man får ta vad man har!

Julefest!

Den förbaskade kon, ville inte medla!

En vanlig dag på jobbet för sopgubbarna i Pakse!

Den där bussen......

Usssh ooo fyyy!

Vi hoppas på bättre lycka med bussen imorgon. Ska ju tydligen vara riktigt lyxig, men den visan har man ju hört förr...

Om vi inte hörs innan 2012 så får vi önska er alla ett gott nytt år!

Peeaace!!!

FOUR THOUSAND ISLAND LAOS

Hej och god jul!

Hoppas ni hade en riktigt god jul med massa sno och god mat. Vi firade varan jul pa Four Thousand Islands har i Laos. Det ligger langst ner i landet och ar superfint och lungt. Vi firade julen med klappar pa morgonen sedan hyrde vi cyklar och cyklade runt till en annan o. Dar cyklade vi till vattenfall, delfinstallen m.m. En riktigt mysig och ca 35c varm dag, hehe avis?.

Pa dagarna har pa oarna slappar vi i hangmattaror, ater god mat och cyklar i varmen. Det har ar det basta stallet i Laos helt klart. Om man raknar bort tubingen :). Imorgon ska vi bussa igen men nu till Vietnamn. Nagot vi inte ser fram emot som vanligt.. En ca 14 timmars resa i en skruttig buss. Vi borjar i Danang i Vietnamn och tar oss direkt soder ut for att forhopningsvis fira nyar med Ben och Chloe (engelska paret). Sedan ska vi mota upp Malins foradlrar i Phan Thiet, det ska bli toppen!

Vi ar lite smasjuka (lamnar resten at fantasin).
Men annars mar vi som som kungar!

Det gar inte fora over bilder till den har datorn, vilket ar synd for vi har manga fina!
Men det kommer vid nasta inlagg som ar fran Vietnamn! Tills dess far ni ha det toppem!

VANG VIENG

Tredje dagen i Vang Vieng!. Det är en feststad i Laos där alla kör tubing. Man hyr en ring och åker nerför en flod med massa barer på sidorna, riktigt bra! Vi tubade igår och det var så mycket bättre än vad vi trott. Man kom dit, gick till bar ett och fick en whiskeyshot sen var festen igång. Sitta med ett gäng polare med en bucket i handen vid vattnet i 30 gradigt solsken är svårslaget! Sen blev det heeeelt galet och dääär skriver vi inte mer om det! hehe. Det stängde vid 8 på kvälllen så då åkte vi in till stan och gick till ett par barer. Mycket svenskar här men det är schysst. Imorgon ska i tuba igen och kanske åka luftbalong!!

Tanten på vårat hotell försöker blåsa oss på pengar hela tiden haha. Vi frågade om man behövde biljetter eller något till tuben, och det kunde vi köpa hos henne givetvis. För 60000 kip (typ 60 kr) styck kunde hon ringa och boka. Tur att vi inte tog det för tubingen var gratis:)
Sen frågade vi om luftbalong som vi har hört kostar ca 35 us$ här men enligt henne kostade det 70 $ hehe, tur att alla inte förstår svenska i sånna lägen.

Annars har vi bowlat med det engelska paret, hängt med några svenskar och med 2 andra från england.
Vi gillar Vang Vieng men i övermorgon måste vi nog dra vidare, vart har vi ingen aning om.
DET är nice!

Spelade kort med Ben och Cloé innan bowlingen!

Tubing!

Tusen tyskar som inte riktigt förstod att tubing var ett partyställe..

Beerpong!

ehm..haha galet!

Sara och Laben! two crazy dudes..

peace

LUANG PROBANG LAOS

Laos är överförväntan. Gott folk, halvgod mat och mycket fest och stoj. Vi bor på ett hotell som har jätte fina rum för 120 000 kip/per natt (100 kr natten). Vi inbillar oss att Laos är dyrare än Thailand men vi har inte så stor koll:). Det är bare till å köpe som Malin säger!

Båtresan var okej. Ganska obekvämt men det funkade:). Vi stannade i en stad halvvägs och sov där. Det var en riktigt kul kväll med massa skratt och dans. Dagen efter när vi kom fram efter 9 timmars båtfärd checkade vi in på ett guesthouse och gick och käkade med ett engelskt par. Mysigt!

Ikväll ska vi åka till en marknad och köpa kläder. Vi var lite dumma och skickade hem/slängde alla varma kläder, för på kvällarna här blir det riktigt kallt! Eller ah runt 19 grader hehe:). Sen ska vi antingen bowla eller se på bio!. Samt ett par BeerLao är ju ett måste!

Vi åt på en Indisk resturang där en Laomes stötte på Sara..

Han blev väldigt lycklig!

Sedan gick vi vidare

Det var inget snack om vart man skulle gå, Hive bar var det som gällde!
 När Malin hade tagit den här bilden blev hon påkörd av en moppe, haha!

Barnen spelade spel med sin skor.

Hela gänget!!

Solnedgången fick vi se innan vi gick i hamn!

Nu är vi i Vang Vieng!

PÅ VÄG MOT LAOS

Idag har vi åkt från Chiang Mai till gränsen mot Laos, imorgon går vi ut till sjöss i två dagar. Det lär ju bli en upplevelse, ingen aning om vad det är för standard på detta fartyg.

Tågen var ju schyssta, toan var ju ett håll ner mot rälsen men det är ju så stuket ska vara. Precis som på gamla filmer kan du springa ifatt tåget och hoppa på i farten, eftersom skyddsstängslen inte har tagit sig till denna delen av världen än.

Now its gone!
Johan rakade av sig allt:)

En bar en sen natt i BK

Tåget mot Chiang Mai

Vi har börjat läsa böcker, DET är galet.

'

Malin i Chiang Mai

Vi skickade hem massa saker här, julklappar med!
Vi snålade dock och tog båtlast så det kan ta upp till 3 månader att frakta.
Så kanske blir sena julklappar nära och kära!
hehe..

White Tempel på vägen till Chiang Kong

Verison av människor i helvetet, som var innan man gick upp i templet.

Johan med snagg!
Snyggt! (Malin)

Nu sitter vi i Chiang Kong och dricker öl med gänget som tar samma tripp som vi till Laos.
Vi köpte ett paket på guesthouset vi bodde på. 1800 bath för skjuss till Chiang Kong (6 tim)
Boende på hotell med frukost middag och köret, skjuss till Slow boat till Laos, mat på båten.
2 dagar båt med stop i (orkar inte hitta hur det stavas) Luang Parang.

Hörs nästa gång vi har tid att blogga hehe. Vi diggar er alla sopm är inne på bloggen varje dag!
Fortsätt så och vi kommer bli bättre på att blogga;)
Ett löfte som inte är hugget i sten dock..hehe;)

Här kommer några läckra bilder från NZ som vi inte visat!

Förstörelse i Christchurch efter jordbävningen.

PEACE

MOT CHIANG MAI

Nu har vi checkat ut fran guesthouset for att skicka hem all shopping till sverige.
Sjalvklart var posten stangd idag , sa vi far dras med allt till Chiang mai. Knoka in det i 13 timmars taget med.. jaja forsta oturen pa resan iaf:).

Nu degar vi, kakar frukt och orkar inte ens kolla pa nagra stand! Jatte varmt och gott idag med, men med alla avgaser blir det typ dubbelt sa varmt hehe.

Vi kommer nog vara i Chiang mai bara 2 dagar for att aka vidare till Laos sa fort som mojligt.
Alla har vi traffar sager att Laos ska vara valdans bra. Sa vi ser jatte mkt fram emot det!

Chiang mai.

Vi langtar jatte mkt efter att ligga pa strander, sola och surfa. Snart ar vi dar!!

Underbara stranden pa Fraser Island Australien.

Tack for tipsen om ipad!
Johan ska bestalla den hem till svergie istallet for att vara 100 pa forsakring och sant.
Nice!

SENASTE NYTT FRAN BANGKOK

Johan har gjort det alla vantat pa, eller inte vantat pa...

Trumvirvel...........

BANGKOK

Nu har vi kommit till Bangkok. Vi har sjukt mycket Jetlag men annars mar vi jatte bra!
Malin springer runt och koper klader och krimskrams och Johan funderar over att kopa en ipad 2.
Ar den bra? Nagra asikter? Tack pa forhand.
Pa Lordag ska vi aka till Chang mai med tag for att efter ett tag aka bat vidare till Laos.
Det ar sjukt gott att ha kommit till lite billigare stallen nu, eller mycket billigare stallen rattare sagt. Den rikliga frukosten idag kostade ca 18 kronor for oss bada. Istallet for orostade rostbrod med smor och tomat som vi at de sista dagarna i Nya Zeeland. Vi ryser bara av att tanka tanken pa dem.

Vi var i MBK igar, MBK ar ett sjukt stort shoppingcenter med mycket av allting. 7 vaningar av mycket skit helt enkelt... men aven i mycket skit kan man hitta ett och annat guldkorn :)

Vi gillar bangkok, trevligt folk och gott hang.

Hors

BUNGY FÖR HELA SLANTEN!!

Hallå där!

Här kommer en liten utgång i Queenstown och ett STORT Bungy Jump!!

Fint skivomslag som satt på väggen på barstället... Malin drömmer mardrömmer om den nu!

Canyon Swingen! Riktigt rolig...

134 meter WOOOOW!

Påväg ut mot avstampet!

Lycklig Johan!

Livrädd Malin!

Det här var det bästa i Nya Zeeland!

Hörs!

CANYONING I WANAKA

Vi gjorde canyoning i Wanaka för 2 dagar sedan, bästa hitills!
Det innebär att man klättrar, hissar ner sig själv från vattenfall. Vi båda fick riktiga adrenalinkickar
för man trodde knappt att det var sant när man stod ovanför ett stort vattenfall så var enda vägen ner var genom det via rep. På andra ställen skulle man att åka rushkana nerför 11 meter vattenfall med klippor runt sig, riktigt jobbigt  psykist men hur kul som helst!!!
6 timmar av ständigt adrenalinpåslag!

Skaplig utsikt!

Det var inga små grejer som man utsatte sig för!

Det här vattenfallet var helt sjukt, Malin skrek hela vägen ner när hon klättrade och
hade noll koll på vad hon gjorde. :)

8 meter lång naturlig rushkana!
Skit läbbigt dock..(Malin)

Vi hoppade endel med! :)

Sista glidet över floden innan vi gick ner och käkade middag!

Nu är vi i Queenstown, bästa staden i NZ hitills!

Vi har strålande väder varje dag, och vi bor mitt i city.
På dagarna käkar vi glassar i solen och lunchar ute. Vi har hunnit med en utgång med polare vi träffade i Franz Josef, skit kul!

Idag har Johan gjort Canyon Swing, och det var helt wicked!
Man kastar sig ut (hur man vill) ner 109m och istället för att det tar stop, svingas man i luften.
Så sjukt najs!

Imorgon är det dags för..."trummvirrvel"...

BUNGYJUMP

Självklart tar vi den högsta (134 m)

Vi lägger nog upp något imorgon om hela den grejen om vi orkar:)