ANKOR TEMPLEN

Igår var vi och såg Ankor templen. Ankor var en stad för ca 1000 år sedan där folk bodde runt omkring templen. Ankor var den sista staden i det forna riket i Kambodja. Detta var vad våran tuktuk chafför sa så ta inte det som 100% sanning:). Vi tyckte Ankor var väldigt bra, men det räckte verkligen med en dag för våran del. Men aboslut värt att ha sett, som pyramiderna i Egypten kan man säga.

När vi kom tillbaka snackade Malin tills sig tuktuk chafförens militär jacka (kostade några kronor och var i stl XL) sedan gick vi till grannkiosken där mormorn var sömmerska. Johan beställde ett fodral till datorn och ett till sin ipod i jeanstyg (rester från ett par avklippa brallor). Malin ville sy in ett par shorts och den nya väldigt begagnade tuktukjackan. Vi hade inga förhoppningar utan tänkte mest att det får bli som det blir:). Men jisses var duktig hon var, mormorn. Johans fodral blev skitsnygga och shortsen satt finfint, jackan blev kalasgo!
Göööött!

På kvällen gick vi och åt mexicansk mat och sedan gick vi och tog några drinkar. Vi rekomenderar Siem Reap starkt. Skit i Phnom Penh, inte alls bra utan stanna fler dagar här istället!

Rätt lång palm!. Malin står och flaxar nedanför så ni kan se skillnaden.

Igår var Malin ledsen. Malin ska aldrig bada i en klorförgiftad pool mer i hela sitt liv. Reslutatet = oranget och grönt hår.. buuhuuu ;(.

Snygga brudar vi kände igen!
Emma-Hannah-Linnea-Josefin-Ellen-Johanna

Vi besökte tre olika tempel, mer orkade vi inte:)
Detta var templet där Tomb Rider spelades in!

Här är en bild från filmen :)

Vi tog ett par drinkar på kvällen! God moijto och grönt hår..

Imorgon kära vänner åker vi till Bankok! Sen drar vi vidare mot Koh tao.
Vi åker i det vi älskar mest just nu, buss...

Peace!

SIEM REAP

Siem Reap är en jätte mysig stad. Jätte bra marknader dag som natt och trevliga människor! Vi bor på ett gott hotell med stor pool, de flesta hotell har pool här eftersom det inte ligger vid kusten. Vi kom hit igår och har redan hunnit se mycket. Imorgon ska vi åka och se Ankor templen, ett måste i Kambodja.

Vi måste dock säga att vi längtar efter Thailand. Det bästa med Thailand är att allt är enkelt, de flesta kan engelska och alla är vänliga. Bra stämming! Visst tiggare finns det ju där med, men vi har inte varit med om att barn står och väntar vid ens bord från det att man fått maten tills det att man är färdig så dom kan få resterna. Det är vardag här i Kambodja.

Jajaja nooooog med klagandet! Idag har vi badat i poolen och varit och bytt till oss nya böcker.
Skit bra personal på hotellet som hjälper och tipsar!

Indiskt snus som Johan fick av en Scotte på en bar!
Scotten hade skattefuskat i Scottland så han hade lämnat landet. Han hade därför bott i Sverige och Norge i 25 år och där av visste han om snus. Dock smakade det diskmedel...

Kryddor på marknaden.

Vi gjorde fiskbad!  1$ kostade att stoppa ner fötterna i badet en halvtimme.
Det var lite obehagligt, några firrar var i samma size som en lite abbore!

Vackra Siem Reap!

// MJ

PHNOM PENH

Hej!

Nu är vi i huvudstaden i Kambodja, Phnom Penh. Vi kom hit igår med bussen, sviiiintråkig buss... Vi checkade in på ett guesthouse, 19 Happy House heter det. Det var dock inte jätte fräscht så vi bytte till ett annat lite fräschare och med varmvatten idag, vet dock inte namnet på detta. Hur som helst, sjuuuukligt skönt var det att duscha i varmvatten... Var säkert en månad sedan vi gjorde det.
Idag har vi varit på museum som bestod av antika statyer, från jättegamla till inte riktigt så gamla statyer. Sen drog vi och kollade in ett shoppingcenter som det var riktigt mycket onödiga same same grejer i så vi bestämde oss för att dra till marknaden istället. Där var det ungefär samma grejer, lite bättre var det och framförallt så på marknaden kan man ju pruta tills man skäms och lite till. Men så länge man köper blir de glada. Malin köpte en väska och lite annat bråte och Johan köpte en splitt till Ipoden så vi båda kan lyssna på musik samtidigt.
Sen gick vi till en rooftop bar vilket var väldigt trevligt! Träffade även ett fransk par där som vi ska gå för att hänga lite mer med nu.

Imorgon kl. 07:00 tar vi bussen till Siem Reap, så får vi se vad som händer där. Tänken är ju att vi ska åka till templen i Ankor.

Här har vi en bro som går ut till en ö. Men inte vilken ö som helst utan en privathyrd ö(som utlänning kan du inte köpa land i Kambodja)
Det är ju givetvis en ryss som har hyrt ön i 99 år samt byggt bron. Dock så åkte han i fängelse så projektet verkar ha stått stilla ett tag men han har släppt nu så nu är det igång och det byggts igen. Man måste ha mycket pengar att tvätta om man hyr en ö i 99 år och bygger en bro lika stor som ön.
Det är så ryktet går i byn!

En kossa badade ute i vattnet...
okey, den är i sten...

Här är den, den alla väntat på. Motorcykeln!
Vi tänkte först ta en bild på en fet Harley men den hann åka iväg.. Men våran rackare gick i 90 knyck, inte så dåligt det heller!

Phnom penhs historiska museum.

Gangnesa eller nått heter denna guden:)

Det var strängt förbjudet att ta foton inne i museét, men vi smygknäppte lite ändå..

Marknad

Rooftop bar

Ser ni vem han liknar?..
Ni vet han i göta kanal som kör den andra båten, i motståndarna. Den blonda med skarf. Detta är han fast plussa på 30 år. Långsökt vi vet, men det är sjukt likt!
Haha.

Solnedgången njöt vi av från Rooftop baren!

Peace

Mister X som undrar över budjet för denna resan. Det är väldigt svårt att säga. I Australien/Nya Zeeland så la vi inte mycket pengar på mat men spenderade väldigt mycket på äventyr. Sparade inte på något, gjorde allt vi hann med. Eftersom vi inte var så länge där(17 dagar AUS, 25 dagar NZ) så blev budjeten väldigt hög per dag eftersom vi nästan gjorde något varje dag. (Ca 1000 kr/per dag och person)
Här i Asien gör vi inte så mycket dyra äventyr, för det mesta är ju billigt här. Men här lever vi just nu för ca 50-60 dollar om dagen tillsammans. Men då håller vi inte igen direkt. Klart att vi letar efter billiga guesthouse osv. men vi äter det vi vill äta och köper det vi vill köpa.(Malin shoppar skit varje dag)

Hur som helst, du kan komma undan billigare utan tvekan. Vi har dock sagt att vi åker hellre hem en månad tidigare än att springa och vända på vart enda öre. Vi har mött dem som har 15 dollar om dagen, men det verkar inte vara så roligt för det enda de pratar om är hur dyrt allt är för dem. Jobba 2 månader längre hemma!

Kostnader innan resan kan vara väldigt stora också. Flyg, väskor, vaccin osv.

Kul att du tycker om våran blogg, hoppas du fortsätter följa oss!

STRÄNDER, BARER, POLISER

Hej!

Idag blev vi stoppade av Polisen. Som tur vad visste vi vad som gällde så det gick smidigt.
Hur som helst så här går det till...
Det vinkar in dig till sidan (detta händer bara turister), sedan säger de vad du har gjort för fel.
I detta fallet var det att vi hade kört mot rött och att vi körde med lyset PÅSLAGET.
Du följer verkligen inte trafikrytmnen om du stannar vid rött och köra med lyset påslaget på dagen kan väl inte göra så mycket skillnad kan man tycka.
Sen hade ju inte Johan fått med sig körtkortet, vilket han sa till konstapel.

Johan - Jag har glömt körkortet hemma.
Konstapeln - Okey, vart bor du?
Johan - Victory Hill (Långtbort)
Konstapeln - Okey, ta med dig körkortet nästa gång. Men gå nu och hämta ditt körkort i motorcykeln.

Så fick man gå och hämta 2 dollars.

Fler nyheter är att Johan jobbade på en bar en kväll. Tänken var att vi båda skulle jobbat men Malin blev lite sjuk. Det fick i vilket fall räcka med en natt.

Annars vet jag inte om vi har så mycket andra nyheter att berätta för er... Men lite bilder har vi alltid :)

Skype!

Kinas Nyår! Träffade vi en riktigt lustig kurre som direkt erkände att han var pyroman och att det nu skulle smällas smällare! Det hade han tydligen nöjd sig med på senare dar!

Puss

Snygging!

Standard. Det är det första vi gör när vi kommer till ett hotell... fråga oss inte varför!

På återseende!

3 MÅNADER

Idag har vi varit ute i 3 månader, och det är 3 månader kvar!. Känns som vi har varit ute längre med tanke på allt vi hunnit med. Hong Kong, Australien, Nya Zeeland, Norra Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja.Eller nu låter det inte så mycket som det känns haha!. Det är kul att kolla tillbaka på bloggens början och se allt vi gjorde t.ex i AUS m.m. Så det får ni allt ta och göra idag, bläddra igenom bloggen ;).

Idag ska vi jobba på en bar! Eller Malin känner sig rktigt hängig och vill inte se mer alkohol i hela sitt liv, så Johan kör idag och Malin hänkar imorgon. Baren heter JJs (djäääjdjäääjs) och är helt ok. Men vi gör detta för skojs skull och förmodligen säger vi upp oss redan imorgon haha!. Men kul att ha provat liksom...jaja.

Annars dåååe, varmt som tusan är det varje dag och vi badar hela tiden. Eller så tar vi pärlan på långa turer mitt i ingenstans och bara glider omkring. Vi trivs verkligen här!

Om några dagar (tror den 23 jan) är det kinesiskt nyår! Vi vet inte vad som gäller då men vi hoppas det blir cool. Då blir shinakouville proppfullt med folk som vill fira vid kusten och priserna stiger med 200% typ. Men det ska bli skoj! I saigon fixade dom månader innan detta skulle ske med massvis av dekorationer med blommor och lampor m.m. Så det är tydligen en stor grej iaf. jajaja..

Utanför ölbryggeriet (Ankor öl). Vi fjäskade och stojjade med vakterna om att få gå in och kika..
Dom tyckte inte det var lika kul..

Balla bikers!

Vårt hotell:) Ett fint stort rum för 8$ per natt.

En utgång med ett tyskt par och en dansk tjej. Danska tjejen var hur go som helst men tyskarna... När dom för sista gången klagade på att ölen på baren var för dyr (1$=7 kr). 7 spänn för en öl liksom! Då sa vi aufwiedersen och gick till nästa bar:).

Peace

Svar till Ewa.

Ön var underbar, men liten. Ett jätte skönt ställe om man bara vill komma bort och göra ingenting. Ena sidan är mer umgdommar och andra lungare med bara ett fåtal bungalows. Men vi ska nog inte åka till Monkey Island som vi hade tänkt. Det är helt fullbokat nu genom det kinesika nyåret. Men den ön ska vara jättestor och hyfsat bra. Inte så lung kanske, finns försäljare och lite sånt som inte fanns på Bimbamboo. Men en vecka på Bimbamboo, njaaa. Det går ju, men med risk för att man blir knäpp i skallen. :)

Nästa stopp är ju södra Thailand. Där är vi nog om två veckor. Vart vi ska ännu har vi ingen aning om. Vi hade nog bara tänkt att stanna i Thai tre veckor. Vi får se, inget är bestämt för vi vet inte än när, var, hur liksom:). Vi åker när vi tröttnat på Kambodja!

VICTORY HILL

Heeej!

Nu är vi tillbaka från ön som var helt fantastisk. Men som sagt fanns inget Wifi på ön, därför dålig uppdatering!. Där hyrde vi en bungalow två nätter. Vi utforskade ön, åt god mat fiskade och tog siestor i hängmattor.

Nu är vi i området Victory Hill. Här är allt lite billigare och mer inhemskt. Vårat hotell är jätte stort och bra, med ett badrum nästan lika stort som våran lägenhet haha!. Idag har vi hyrt en motorcykel som vi har glidit omkring på. Pärlan är vår i 3 dagar. Vi har åkt till nya vackra stränder, badat och solat, fixat lite saker som behövde fixas och chillat. Och det bästa av allt idag, vi åt lunch och delade på en kycklingsallad och..
KÖTTBULLAR MED POTATISMOS OCH GRÄDDSÅS!
Gissa om vi var lyckliga. Vi har gnällt äver hur sugna vi har varit på Johans farmors köttbullar hur länge som helst nu. Så det var mumma. Efter detta åkte vi på vårat vrålåk till ett massageställe. Där får man massage av blinda!. Dom var så himmla duktiga och vi blev helt möra efteråt, en upplevelse!

Lite bilder från dagarna

Båten ut till ön, högt säkerhetsräcke!
Innan ön snorklade vi och hoppade från båtens tak och tjötade hål i huvvet på folk:).

Vi fick en vakthundvalp hos oss första kvällen. Så mysig hund!

En siesta i bungalowen.

Vi fiskade med några locals!

Båturen var super! Tills....

Tills båten gick sönder (han tappade propellen) och det började spöregna :)

Stranden på ön, som inte hette Bamboo utan BimBamboo.

Malin har kapat armen.
Btw! Ser ni hur blond hon har blivit? :D!!!!!!!

Livet har varit jobbigare..

KÖTTBULLAR!
Nu kom vi och tänka på en kille i Saigon en kväll när vi var ute. Det enda han kunde på svenska var köttbullar och håll käften haha.

hörs snart igen kompisar!

BAMBOO ISLAND

Nu ska vi åka ut till Bamboo Island, en ö en bit utanför Sihanoukville. Vi kommer vara där i ett par dagar och vi har hört att det varken finns internet eller ström där ute, återstår att se!

Så här ska det se ut på Bamboo Island, det ser vi fram emot!

Nu är det dags att åka. Hörs!

NU ÄR VI I KAMBODJA!

Hej kära läsare!

Nu har vi tagit oss från storstaden i Vietnam till landsbygden i Kambodja, närmare bestämt Sihanoukville.
Lite turistigt måste vi säga att det är men tar man sig en bit ifrån "centrum" så kan man även hitta lugna sköna stränder och det var vad vi gjorde idag.

Kambodja är jättefint och vi har inte mycket att klaga på. US dollars är det som gäller här för det mesta.

Men innan vi lämnar Vietnam bakom oss så kommer lite bilder från sista dagarna i Saigon då vi besökte de gamla krigstunnlarna och träffade ett väldigt trevligt norskt par.

Ett litet litet hål som var ingång till tunnlarna, vad kan gömmas i hålet tros?..

Johan! Var på håret att man fick plats.

Några gerilla soldater sitter och chillar.

I en sådan här vill man inte trampa i!

Eller gå igenom en dörr med en sån här fälla upphängd bakom. Och försöker du stoppa den, så får du den mellan benen i stället. Den är delad på mitten så hur du än försöker så får du spikar på ställen det inte alls är skönt att få spikar i sig. No more babies om ni hajjar!

Vi sköt ett par skott med en AK-47. Jäkla tryck var det!

5 minuter tog det säkert att gå igenom denna tunneln... Trångt, svettigt och mörkt.
Skulle inte viljat gå igenom dem som användes under kriget som var betydligt mycket mindre!

Självaste svenske konungen hade dokummenterats under ett besök vid tunnlarna.

Ödlor som parar sig!

Malin och Kim från Norge!

Malin har små händer, och dessa ägg är små i hennes händer... det var små ägg.

Kim lärde Malin att äta diverse konstiga saker bl.a embrio ägg... dö äckligt om du frågar Johan.

Här har vi Angkor, Ölet kommer från Kambodja, Sihanoukville... Där vi befinner oss nu.
Mycket gott öl, bättre än ölet Saigon från Vietnam men vi tycker trots allt att BeerLao från Laos kommer på första plats mellan dessa tre öl.

Ett par svenskar vi träffade här!

Här har vi den, första pristagaren.. Dock ska den givetvis drickas på Flaska!

Peace!!

Mekong Delta

Vi åkte massor med båt, stora som små :)

kokkosnötsgodis fabrik ! luktade dock inte godis.. mer helt tvärtom..

Vi åkte hästkärra i all hast!

Kakaobönor!

Biodling, här är våran guide riktigt go karl!

På biodlingen fick vi honungste, med nektar och apelsin i. Gott men sött :)

Malin fick hälsa på en gigantiskt orm!! Johan stog tryggt i bakrunden haha

Smidigt att köpa läsk på havet!

Så sjukt fullpackat med annanas, kolla bara in det lilla fönstret på båten så hajjar ni!

Mmmmmmmm

Vi fick hjälpa till att göra nudlar

Vi gick i en fantastisk fruktträdgård, men plocka och äta...det fick man inte!

Dragionfruit blomma

Dragionfruit träd med mogna frukter. Vi äter dragionfruit varje dag i stort sett :)

Vi har haft toppendagar!. Nu är vi så sjukt trötta och ska upp om bara några timmar för att åka till krigstunnlarna. Sedan på kvällen ska vi till...

Kambodja! Och givetvis tar vi nedrans buss som vanligt..
hörs då!

MUSEUM OCH SHOPPING, SAIGON

Nu är vi tillbaka efter dagens rundtur i Saigon. Först var vi och kollade på kyrkan Notredam från 1800-talet nånting och sen åkte vi till krigsmuseét. Krigmuseét handlade givetvis om Vietnamnkriget. Det var mycket intressant, samtidigt hemskt förstås. Vi fick veta allt ifrån vilka vapen/tortysmetoder som användes till hur många vapen/pengar och inte minst liv som gick åt. Det var ett väldigt hemskt och orättvist krig.

Efter museét så gick vi och åt lite mat sedan gick Malin in i ett av de hittils grövsta shopping-mode(humör) på hela resan. Det var mycket aggresiv shopping och innan Johan visste ordet av var det försent för att stoppas.
Hon blev i alla fall nöjd. (Malin tillägger att visst blev det lite onödiga köp, men hon köpte två par himmelska klackar, som hon nu sitter och klappar på :) )

Idag provade vi på att åka cyclo!

Vi hittade även bild från Sverige på museét!

Den lilla buren var för 3-5 pers, den större var för 5-7 pers.

Vietnamn-kriget kostade 676 billjoner dollar, och det gick åt 14.300.000 ton vapen. Det pågick i 17 år och två månader.
Det var fler saker som var mycket värre, men vi lägger inte upp de bilderna på bloggen.

Imorgon ska vi åka till Mekong Delta i 2 dagar.

Hörs när vi kommer tillbaka :)

Peace!

SAIGON

Nu är vi i Saigon, Vietnamns största stad.

Staden är enorm och lite stökig, men har god mat och bra barer. Det är ca fem miljader mopeder här, eller ah mycket iallafall! Vi kom hit sent igårkväll men hann ändå med att gå ut och käka en bit mat och sedan en utgång på det.:). Idag har vi bara degat och gått och strögat här i stan. Vi bor på ett hotell som bara har två rum och vårat stinker lite mögel haha. Men vad gör man inte för 10$ per rum! Imorgon kommer våra vänner från Mui ne (Kohn och Jerome) så då blir det middag med dom.

Vi ska även boka några turer. Först hade vi tänkt att åka ner till mekong delta, det är där den stora mekongfloden mynnar ut. Ska tydligen vara väldigt vacker och häftigt. Många bor på floden i sina hus på stora flottar, m.m. Efter den turen på två tre dagar åker vi och kollar in krigstunnlarna! Ett måste när man är i Saigon. Tunnlar som gjordes under Vietnamnkriget, de ska vara milslånga och en riktig lamburint med fällor för fienden ;)

70´s Saloon Bar!

Kanske världens minsta toalett, på en resturang.

Saigon

Johan på något matställe! Så söt så:)

Vi två!

Saigon by moppe!

Peace eller som man säger i Saigon, inghao inghao ...Okej det där sista hittade vi på bara för att vi är så jäkla roligare typer. bye

MUI NE - DAGSUTFLYKT OCH TREVLIGA KVÄLLAR

De senaste dagarna här i Mui ne har vi hängt med Malins föräldrar varje dag. Vi har åkt på utflykt, ätit god mat på kvällarna och badat i massor på dagarna. Det är strålande sol och hett varje dag. På utflykten åkte vi till enorma sandyner i olika färger. Vi gick genom floder där det var regnskog på ena sidan och röda sandberg på andra sidan. Vi såg jordnötsodlingar. Vet ni hur jordnötter odlas? Det visste inte vi innan men nu vet vi att de odlas som potatis:)

Vi har shoppat på kvällarna. Det som gäller här är pärlor och silver. Johan suckar varje gång Malin kommer med mer skit hon aldrig kommer använda, men kanske som hon säger haha.

Snart åker vi längre in längst kusten på väg mot Saigon.

Ewa och Krister på Goat-restuarangen

Vi tackar er för riktigt roliga och mysiga dagar!

Malin bär vatten över ån!

Fiskebyn! Säkert 1000 båtar!

Johan smakar på jordnötter plockade direkt ur marken, inte lika gott!

Här torkas det jordnötter för fullt!

Nu har Krister och Ewa precis gett sig av vidare på sin resa och det ska vi med göra, men kanske imorgon eller övermorgon.

Hörs snart igen! Puss

ANOTHER DAY IN PARADISE

Nu har vi checkat in på samma hotell som Ewa och Krister här i Mui ne. Det är verkligen jättefint med havet precis utanför rummen. Idag har Johan surfat hela dagen, det går bra nu!. Många kitevänner öser lovord över hur bra han är haha så det är gött:). Men dock slutade det illa med en krock ihop med en ilsken ryska (för övrigt är det 80% ryskar i Mui ne). Hon skulle dränka Johan i havet men han lever ännu iaf haha. Medans Johan varit iväg har vi andra slappat i solen och badat hela dagen. Till lunch gick vi iväg en bra bit och åt skaldjurssoppa där man fick koka skaldjuren själva, super gott och starkt:).

Ikväll ska vi äta på Goat där vi åt på nyår, sen ska vi till nattmarknaden som är här i krokarna.

Imorgon blir det utflykt. En tur på 6 timmar där vi åker till olika fina ställen. Vita sanddyner som är skyhöga, fiskebyn, berg m.m.

Kärt återseende!

MUI NE - KITESURF OCH FÖRÄLDRAR

Hallå!

Hoppas erat nyår blev kanon, vårat var riktigt kul. Vi började på en resturang där vi grillade get. Vi var ca 15 pers så det var skitkul. Sedan åkte vi vidare till en bar, sedan till en strandklubb där vi räknade in det nya året 2012! Sedan vidare till en sista bar där vi dansade hela natten. Känns som att 2012 kommer bli ett riktigt bra år, och ännu bättre att kunna starta det i ett paradis som Mui ne.

JUST NU

Johan är redo för sin tredje dag med kitesurf (surfing med en liten fallskärm kan man säga). Han riktigt duktig och alla vänner vi har skaffat oss surfar på det ställen han surfar så det är gött häng på stränderna hela dagarna.

Malin sitter just nu på hennes föräldras hotell (LYCKA) och myser med dom i solen.
Idag ska vi nog bara dega, umgås och äta god mat. Vi har ju åkt så mkt fram och tillbaka hela tiden så vi har tänkt att stanna i Mui ne ett bra tag, underbart! Hoppas ni har det bra där hemma.

På väg ner mot Mui ne, i norra Vietnamn är det halvkasst väder..

Hade det varit så här lite kitesurfing hade det varit bra, ta dom på bilden gånger 5 så får man en bra bild hur många det är i vattnet som surfar varje dag!

SnålMalin har råd att unna sig lite haha!

Riktigt nice!

Go lampa

Denna får avsluta kvällen:)